Took Tristan to government clinic this morning for his 15th months check up. As usual, registered at the counter and waited for the nurse to call his name.
After a min, a nurse called up his name and this was when the whole drama started to unfold ...
Nurse : Cik, pergi tingkat 1 and bayar RM15.00
Me : Apa dia? Why kena bayar RM15.00?
Nurse : Sebab baby cik nie bukan warganegara M'sia
Me : Apa dia? Apa bukan M'sian. Dia nie M'sian la ... sudah banyak kali datang, mau cakap berapa kali?
Nurse : Tapi dia tarak MyCard number
Me : You ada nampak kah dia ada passport number? Dia tarak MyCard la
Nurse : Klalu guna passport kena bayar
* At this point, my blood was boiling
Me : Cik, you tau kah apa lu cakap. I punya baby lahir di singapore tapi sudah registered di M'sian Embassy pasai tu ada passport M'sia and warganegara M'sia
Nurse : Klalu registered di M'sian Embassy kat Singapore then dia bukan M'sian lorr
* Mak Datuk ... i really feel like punching the nurse at that moment for talking shit in front of me ... super boiling at that moment that i can kill a cow !
Me : Cik, lu cakap apa nie? It's not about RM15.00 tau ... nie nak bayar RM50.00 pun i mampu tapi buat benda yang betul. I nak tau skrg, baby i nie you orang anggap apa? M'sian atau Singaporean?
Nurse : I tak tau la Cik
Me : Klalu tak tau apa pasai you suruh i bayar??
Nurse : Passport semua kena bayar
Me : Oiii ... ini passport M'sia tau .. bukan passport dari negara lain laaa
* At this point, the nurse started to pick up a phone and called someone and after few seconds, put down the phone
Me : So, sekarang apa nie ... baby i apa dia .. M'sian atau Singaporean .. you jawab skrg jugak !
Nurse : Bawa bertenang cik ...
Me : Apa bertenang ... i tension tau cakap dgn hangpa semua .. tiap kali datang tanya benda yang sama ... hangpa tak letih i letih tau ...
Nurse : Cik, tolong turun tingkat 1 and jumpa pegawai perhubungan kita orang
* I went down to level 1 and threw my book on the table
Mr A : Yes ... apa dia Cik
Me : Apa dia .. you tanya sama itu nurse la
Mr A : Ohhh ... you ada bukti kah yang you punya baby tu M'sian
Me : Apa bukti lagi hangpa nak .. tiap tiap kali datang tunjuk benda yang sama ... tak cukup lagi kahh
Mr A : Mana dia punya passport?
Me : Haaa ... mau tengok lagi kah ... last 2 months sudah tunjuk and you orang cakap ok ... takpayah bawa dah lain kali?
* I left home and took the damn passport and birthcert and threw at his face
Mr A : Yahor ... M'sian ... ok .. your baby treatment is FREE
Moral of the story ... bring everything when you take ur baby for checkup .. better still bring the whole house !!
L
No comments:
Post a Comment